Ile powinien ważyć kask motocyklowy? Odpowiadamy!
Kask motocyklowy to najważniejszy element wyposażenia motocyklisty. Chroni przed poważnymi urazami w momencie upadku lub zderzenia z innym obiektem. Może uratować zdrowie, a nawet życie. Odpowiedni dobór kasku przekłada się także na komfort jazdy. Wpływa na to m.in. jego waga. Ile powinien ważyć kask motocyklowy? Z jakiego powodu masa tej części wyposażenia fana jednośladów jest tak istotna? Poznaj odpowiedzi na te pytania.
Wybór odpowiedniego kasku może w newralgicznym momencie decydować o Twoim losie. Produkty renomowanych marek, takie jak np. kask Shoei czy kask Airoh, przyjmują na siebie siłę uderzenia i chronią kości czaszki, a także mózg przed uszkodzeniem. Nie każdy model waży jednak tyle samo. Uwzględniając swoje potrzeby i preferencje, musisz dobrać kask, którego masa będzie dla Ciebie odpowiednia.
Dlaczego waga kasku motocyklowego jest tak istotna?
Waga kasku to bardzo ważny parametr. Kask nie powinien być zbyt lekki (oznacza to, że jest wykonany ze zbyt słabych, mało wytrzymałych materiałów), ale za duża masa też stanowi problem – kask jest w takim przypadku mało komfortowy i może niekorzystnie wpływać na samopoczucie kierowcy motocykla przy dłuższych wyprawach.
Za ciężki kask obciąża kręgosłup, ramiona i szyję użytkownika. Utrudnia też wykonywanie swobodnych ruchów, ograniczając możliwość rozglądania się w czasie jazdy po drodze. Ostatecznie jazda w ważącym za dużo kasku to ryzyko poważnego bólu i dużo mniejsze bezpieczeństwo na drodze.
Pamiętaj jednak, że wysokiej klasy kaski, jak wspomniane wcześniej Shoei, Airoh albo kask HJC, nie są bardzo lekkie. Muszą swoje ważyć ze względu na użycie mocnych materiałów podczas produkcji. Te muszą wytrzymać niekiedy bardzo dużą siłę uderzenia. Producenci starają się dobierać lżejsze zamienniki przy tworzeniu skorupy (np. kompozyty, włókna węglowe i szklane), ale ostatecznie wytrzymały kask ma określoną masę.
Jaka jest optymalna masa kasku?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od charakterystyki modelu, wykorzystanych materiałów, wyposażenia i dodatków, które zastosował producent. Przyjmuje się, że wysokiej klasy egzemplarz nie powinien ważyć mniej niż 1300 gramów, ale też nie przekraczać 1800-2000 gramów.
Jeśli porównujemy modele wykonane dokładnie w tej samej technologii i z tych samych materiałów, to najwięcej ważą zabudowane kaski turystyczne, wyposażone dodatkowo w blendę przeciwsłoneczną i mocne zapięcie. Najlżejsze są kaski otwarte, gdyż nie mają części szczękowej i są zwykle pozbawione „turystycznych” dodatków. Pośrodku umiejscowione są zwykle kaski integralne.
W praktyce najcięższe są kaski tańsze, produkowane z niższej jakości tworzyw. Z reguły spełniają one normy bezpieczeństwa, są trwałe i skutecznie ochraniają głowę, ale nie nadają się na bardzo dalekie wyprawy. Najlepsze kaski turystyczne, zapewniające pełną ochronę i wysoki komfort podróży, ważą więc mniej od najtańszych kasków otwartych.
Nie tylko waga – podczas zakupu zwróć uwagę na poniższe kwestie
Jak widzisz, nie zawsze jest tak, że im mniejsza waga, tym lepszy kask. Warto podejść do tej kwestii indywidualnie, biorąc pod uwagę także inne czynniki wpływające na wygodę i bezpieczeństwo. Pamiętaj, że waga kasku to niejedyny ważny parametr, który wpływa na jazdę. Na co jeszcze powinno się zwrócić uwagę?
-
Rozmiar kasku – przede wszystkim musisz dobrać kask do rozmiaru swojej głowy. Zbyt ciasny egzemplarz może powodować dyskomfort, a nawet niedotlenienie. Za luźny kask z kolei ogranicza pełną ochronę.
-
Materiały wykorzystane do budowy skorupy – powiązany z wagą element wyboru kasku. Najlepsze kaski wykonane są z włókna szklanego i węglowego. Bezpieczne, ale cięższe są kompozyty poliwęglanowe. Termoplastik jest najtańszy, najmniej bezpieczny i najcięższy. Aby spełniał wytyczne bezpieczeństwa, producent musi stworzyć bardzo grube ściany kasku.
-
System zapięcia – zwróć uwagę, czy zapięcie ma atesty, wygodnie się zapina i rozpina, a także czy utrzyma kask w prawidłowym położeniu w newralgicznej sytuacji.
-
Wyściółka – wnętrze kasku amortyzuje wstrząsy. Wyściółka musi być wygodna, dobrze dopasowywać się do kształtu głowy, a najlepiej, jeżeli ma warstwę antybakteryjną. Jej zewnętrzną część najczęściej daje się wyjąć i wyprać.
-
System wentylacji – ogranicza ryzyko przepocenia głowy i przegrzania w czasie jazdy.
-
Dodatkowe wyposażenie – deflektor nosa czy blenda przeciwsłoneczna podwyższają poziom bezpieczeństwa i podnoszą komfort jazdy. Deflektor ogranicza parowanie szyby, a blenda chroni przed promieniami słońca. W cenie są też specjalne miejsca na interkom czy inne, nowoczesne funkcjonalności kasków.
Pamiętaj, że wybór kasku motocyklowego to najważniejsza część przygotowania odpowiedniego wyposażenia. Zwróć więc uwagę na powyższe parametry i masę danego egzemplarza. To inwestycja w Twoje bezpieczeństwo!
Materiał zewnętrzny